Co to znaczy?

 

Przez zmysł wzroku, słuchu, węchu, smaku, dotyku oraz zmysłu równowagi odbieramy bodźce z otoczenia i naszego ciała. Informacje są przekazywane do mózgu, następnie odpowiednio segregowane i interpretowane abyśmy mogli zareagować w sposób adekwatny do sytuacji.

Jeśli np. widzimy coś okrągłego o czerwonej barwie, to przez zmysł czucia głębokiego określamy jego kształt i ciężar. Następnie przez zmysł dotyku wyczuwamy jego powierzchnię, zapach i smak. Każda z tych informacji jako jeden bodziec jest niewystarczająca, ale scalone razem, czyli zintegrowane, pozwalają nam poznać jabłko i w odpowiedni sposób zareagować, aby je obrać - czyli dostosować siłę nacisku by przekroić skórkę.

Aby dziecko mogło prawidłowo funkcjonować, wszystkie zmysły muszą prawidłowo działać i ze sobą współpracować.

 

Co może u dziecka niepokoić?

 

obniżone napięcie mięśniowe
zaburzenia równowagi
obniżona sprawność motoryczna
postawa wycofująca
niska samoocena
impulsywność
wrażliwość na dotyk (dziecko nie lubi bliskości, przytulania, obcinanie paznokci, włosów, metek na ubraniach itp.)
nadpobudliwość psychoruchowa
zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej pojawiające się podczas aktywności ruchowej jak łapanie i rzucanie piłki, jazda na rowerze
trudności w posługiwaniu się nożyczkami
niechęć do zabaw, w których wymaga się dużej precyzji ruchów
problemy z koncentracją
trudności w samoobsłudze
zaburzenia mowy

 

Co zrobić gdy u dziecka zauważy się tego typu problemy?

 

Najlepiej zgłosić się do specjalisty, który przeprowadzi diagnozę zaburzeń procesów integracji zmysłowej. Proces rehabilitacji przebiega w oparciu o :

wywiad,
obserwację kliniczną funkcji neurofizjologicznych
Południowo-Kalifornijskie Testy Integracji Sensorycznej
Test Oczopląsu Porotacyjnego
dodatkowe próby sprawnościowe

 

Jak wygląda terapia?

 

Wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności. Głównym zadaniem jest dostarczenie kontrolowanej ilości bodźców w taki sposób, aby dziecko odpowiedziało reakcją poprawiającą integrację tych bodźców. Ćwiczenia, które wykonuje dziecko sprawiają, że rozwija się ciało i umysł. Ciało dlatego, że poprawia się percepcja, a więc koordynacja ruchowa, sprawność manualna, orientacja w schemacie ciała. A umysł, ponieważ dziecko zaczyna lepiej się uczyć, skupiać uwagę, zapamiętywać.

Terapia odbywa się w odpowiednio przygotowanej sali, gdzie na dziecko czeka sprzęt do stymulacji przedsionkowej, proprioceptywnej, dotykowej, słuchowej, wzrokowej, węchowej.

 

Każde dziecko rodzi się z wewnętrznym napędem, który sprawia, że poszukuje doznań służących rozwojowi układu nerwowego. U dzieci, które mają zaburzenia integracji sensorycznej popęd ten trzeba stymulować, czemu służy odpowiednia organizacja otoczenia i wspomaganie terapeuty.

Ta strona korzysta z ciasteczek (cookies)